G-TQCBD7NNX5
DOLAR 35,1981
EURO 36,7471
ALTIN 2.968,65
BIST 9.724,50
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 8°C
Hafif Yağmurlu
İstanbul
8°C
Hafif Yağmurlu
Paz 13°C
Pts 13°C
Sal 12°C
Çar 12°C

Z Jenerasyonu Yeni Nesil Spor Dalı E- Spor

Z Jenerasyonu Yeni Nesil Spor Dalı E- Spor
29.05.2021
A+
A-

Ülkemizde e-spor futboldan sonra en çok seyirci çeken ikinci organizasyon ve diğer ülkelerde olduğu gibi hızla büyümekte. Tüm dünyayı etkisi altına alan e-sporun önlenemez yükselişi devam ederken, dünya genelindeki gelirinin yaklaşık 200 milyar dolara ulaştığı e-spor, bugün yaklaşık yarım milyon izleyiciye sahip bulunmakta. Özellikle 18-25 yaş grubunun ilgilendiği bu dijital spora bağlı olanların sayısı Türkiye’de de hızla artmış bulunmakta. Global şirketlerin yatırımlarıyla büyümeye devam eden e-spor güçlü bir endüstri olarak yerini korurken EGİAD da hızla gelişen bu sektörü mercek altına aldı. Türkiye’de spor yorumcusu denilince akla gelen ilk isimlerden olan, modern spor yorumculuğunun öncüsü Kaan Kural Ege Genç İş İnsanları Derneği üyelerinin sektöre ilişkin değerlendirmeleri için online düzenlenen toplantıya konuk oldu.

E-spor ya da bir başka değişle elektronik spor, dünyanın dört bir yanından kişilerin internet aracılığıyla oyun oynayabileceği bir spor dalı olarak tanımlanmakta. Diğer spor müsabakalarındaki gibi e-spor müsabakalarında da kişiler veya takımlar karşı karşıya getirilebilmekte ve diğer sporlardaki gibi hem fiziksel hem de zihinsel çaba ve beceri gerektirebilmekte. Özellikle 70’li ve 80’li yıllarda atari salonlarının yaygınlaşmasıyla gençlerin birlikte oyun oynayıp rekabet ederek sosyalleşmesi e-Spor’un kökenini oluştururken kişisel bilgisayarların evlere kadar girmesi, internetin yaygınlaşması ve pandemi süreciyle birlikte kitlelerin evlere kapanmasıyla günümüzde e-spor hızla gelişerek yayılmaya başladı. Günümüzde ulusal ve uluslararası birçok e-spor turnuvası düzenlenirken, bu turnuvalar oyunculara rekabet edecekleri profesyonel bir ortam sağlayarak elektronik spor ve sporcu kavramlarının gelişmesi ve yaygınlaşmasına da büyük katkı sağlamakta. Her geçen gün düzenlenen resmi ve özel turnuvaların sayısı ve bu turnuvalara gösterilen ilgi artmakta, buna bağlı olarak da e-sporcuların bunu profesyonel bir meslek olarak icra etmesinin de önü açılmakta. Artık e-Spor turnuvaları milyon dolarlara varan ödüllerle ve binlerce izleyicinin arenalarda, yüz binlercesinin ise internet üzerinden yapılan canlı yayınlarda takip ettiği büyük bir sektör haline dönüşmüş bulunmakta.

Bu gelişen sektörle ilgili online bir toplantı düzenleyen Ege Genç İş İnsanları Derneği, sektörün öncülerinden Kaan Kural’ı üye iş insanları ile buluşturdu. Toplantının açılış konuşmasını yapan EGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Alp Avni Yelkenbiçer, öncelikli alan olarak belirledikleri girişimcilik ve Z kuşağının kesişim noktasında e-spor’un bulunduğuna dikkat çekerek, büyüyen sektöre ilişkin şu değerlendirmede bulundu: “Dünya genelindeki oyun gelirleri yaklaşık 200 milyar dolar civarındadır. Tüm spor endüstrilerinin de toplam 480 milyar dolar gelir ürettiğini söyleyebilirim. Yükselen bir trendde ve pandemiyle yaklaşık yüzde 40 büyüyen bu ekonominin öngörüsüyle 2030’lara varmadan e-spor endüstrisinin tüm spor endüstrilerinden daha büyük olacağını söylemek pek yanıltıcı bir tahmin olmayacaktır. Yine rakamlardan devam etmek gerekirse, dünyada 18-25 yaş arasındaki gençlerde izlenme oranı basketboldan çok daha fazla olmakta ve futbolun yüzde 5lik derece ile hemen ardında olduğunu söyleyebiliriz. Yine çarpıcı bir rakam daha vermek isterim. E-spor dünyasının önemli oyunlarından biri olan League of Legends finalini canlı olarak 23 milyon, totalde de 100 milyon kişinin izlediği, öte yandan spor endüstrisinin en büyük aktivitesi kabul edilen Amerikan futbolu finali Super Bowl’ı toplamda 200 milyon kişinin izlediği verisiyle yine önümüzdeki yıllarda Super Bowl’u yakalayacağını söylersek çok da yanlış yapmayız.”

İşin toplumsal boyutunu da değerlendiren Yelkenbiçer, konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Bu coğrafyada yetişmiş herkesin tuttuğu bir takım, fanatik boyutta olmasa bile desteklediği bir spor takım olduğunu düşünüyorum. Hepimizin büyüklerimizden dinlediği futbol stadyumlarında sabahladığı veya basketbol salonlarında saatlerce kuyrukta beklediği gibi anılar varken, e-spor artık Z jenerasyonun kendi anılarını kendilerinin yarattığı, büyüklerinden duymadığı ve tamamen kendi alanları olan bir dünyadan bahsedebiliriz.”

Daha sonra konuşan Kaan Kural ise yaptığı konuşmada, sporda genelde fazla sesi çıkmayan, hiç oyundan düşmeden sürekli işini yapan oyuncuları çok sevdiğini ve evlatları olarak nitelediğini belirtti. Çalışma alanında yaşadığı heyecanın ilk günkü seviyesiyle devam ettiğini vurgulayarak e-spor alanındaki görüş ve değerlendirmeleri de ayrıntılarıyla paylaştı. Geleneksel spor’a göre e -sporun Orta Asya ve Uzak Doğu’da yükseliş trendinde ve popüler olduğuna dikkat çeken Kural, “E- spor geleneksel sporun yerini alacak mı diye sorulur hep. Bu iki spor alanı da birbirini besliyor bence. İki alanın birbirini zenginleştirmesi mümkün. E- spora ilişkin büyüme şaşkınlık yaratıyor. 15 senedir var olan bu spor alanı özellikle Japonya ve Çin kültüründe önemli bir hiyerarşi elde etti. Orta Asya’da geleneksel spor anlayışı olmadığı için dijitale de yatkınlık sebebiyle bu sektör çok büyüdü. Bu bölgelerde kaynak ayrılması bakımından ilk 5 sırada diyebiliriz. Amerika’da da farklı değil bu gelişim. Bugün 1 milyar dolara ulaşan değerlemeler var. İyi bir pazarlama stratejileri ile daha da büyüyecek. Z jenerasyonunun tercih ettiği bir alan olması sebebiyle olimpiyatlarda bile yer alması hususunda ciddi fikir oluşturanlar var. Bu durumda e-sporun geleneksel sporlarla birlikte hiyerarşide çok önemli bir yere oturacağını görmekteyiz. Zihinsel temelli olan bu spor, el kol, zihinsel aktivite, koordinasyon, reaksiyon zamanlama açısından insanı geliştiren, hatta sınırını zorlayan çok önemli bir spor dalı” dedi.

Kaan Kural kimdir?

Kaan Kural 1974 Ankara doğumlu dizi oyuncusu, gazeteci, basketbol ve espor yorumcusudur. İlk ve ortaokulu Ankara Koleji’nde okuduktan sonra, önce Robert Koleji ardından Boğaziçi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden mezun oldu. Tesadüfen girdiği medya sektöründe Fast-Break Dergisi’nde yazı işleri müdürlüğü ve Yeni Yüzyıl Gazetesi’nde köşe yazarlığı yaptı. Ntv’de Murat Kosova ile birlikte NBA Stüdyo programını sunan, Socrates Youtube kanalında yorumculuk da yapan Kaan Kural, 2000 yılında Fasulye adlı komedi filminde, Acemi Cadı ve Lise Defteri dizilerinde koç olarak rol aldı. 2015 yılında Riot Games Türkiye bünyesinde maç sunumu ve yorumculuğuna başladı.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.